Conférence Fillosophie – Serene Khader (CUNY) – 13 septembre 2019

Serene Khader, (Grad Center, CUNY)
vendredi 13 septembre à 13h – W-5215
« Can Feminists be Universalists and anti-Imperialists? »

Pour sa 41e conférence, Fillosophie a le plaisir d’accueillir Serene Khader (The Graduate Center, City University of New York) qui présentera une conférence intitulée «Can Feminists be Universalists and anti-Imperialists?» le vendredi 13 septembre à 13h au département de philosophie de l’UQAM (455 René Lévesque Est), local W-5215.

Cet événement est gratuit et ouvert à tout le monde. Du café et des collations seront servis, et la conférence sera suivie d’un petit cocktail.

Au plaisir de vous y voir en grand nombre,

L’équipe de Fillosophie

La conférence se déroulera en anglais

Abstract : « Those who point out feminist complicity in imperialism are often accused of relativism, and postcolonial and decolonial feminists often take universalizing as the target of their criticism. But if universalism is the cause of feminist complicity in imperialism, a global anti-imperialist feminism is impossible. To make space for an anti-imperialist feminist universalism, I argue that moral universalism is not the problem. Instead, a set of non-normative epistemic habits I refer to as idealization, justice monism, and moralism are. »

Bio : Serene J. Khader is Professor of Philosophy at the CUNY Graduate Center and Jay Newman Chair in Philosophy of Culture at Brooklyn College. She focuses on moral and political issues relevant to women in the global South and is the author of Adaptive Preferences and Women’s Empowerment (Oxford 2011) and Decolonizing Universalism: A Transnational Feminist Ethic (2019). She also co-edited the Routledge Companion to Feminist Philosophy.